z Krakowa do Rzymu – odcinek II
z Krakowa do Rzymu – odcinek III
z Krakowa do Rzymu – odcinek IV
z Krakowa do Rzymu – odcinek V

4 dzień (wtorek 26.06.2012)

woda mineralna prosto ze źródła
Smaczna i zdrowa woda mineralna na drogę prosto ze źródła. Wyruszamy o godzinie 6:20.

Bystričany kościół
Na niewielkim wzniesieniu we wsi Bystričany stoi pochodzący z XII wieku i rozbudowany w XVI wieku kościółek św. Anny.

Vtáčnik
Ciemne burzowe chmury zawiesiły się na szczytach pasma Ptacznika (słow. Vtáčnik) i zostały z tyłu. Przed nami nad Kotliną Górnonitrzańską rozpościera się czysty błękit nieba.
Chciałoby się na cały głos wyśpiewać stary przebój Marka Jackowskiego ...
oprócz błękitnego nieba
nic mi dzisiaj nie potrzeba
oprócz drogi szerokiej oprócz góry wysokiej
oprócz kawałka chleba oprócz błękitu nieba
oprócz słońca złotego oprócz wiatru mocnego
oprócz błękitnego nieba
nic mi dzisiaj nie potrzeba

droga
Równolegle do drogi po lewej stronie tory kolejowe i rzeka Nitra, po prawej Drienovske podhorie z rezerwatem przyrody Velky vrch.

kamieniołom
Stary kamieniołom dolomitu.

Male Krstenany
Male Krstenany godzina 8 rano. Od miłego księdza proboszcza dostaliśmy pieczątki do naszych pielgrzymich paszportów i mnóstwo pysznych ciast na drogę.

Partizánske
O godzinie 9:30 przychodzimy do miasta Partizánske. Miasto jest dość młode. Zostało założone w latach 1938 - 1939, kiedy firma Bata zbudowała koło wsi Šimonovany fabrykę obuwia i osiedle robotnicze o nazwie Baťovany. Wraz z szybkim rozwojem fabryki, Baťovany przerosly wieś i w 1948 roku uzyskały prawa samodzielnego miasta.
W uznaniu uczestnictwa obywateli Baťovan w Słowackim Powstaniu Narodowym miasto otrzymało po wojnie nazwę Partizánske.

tablica
Kamienna tablica w przedsionku kościoła upamiętnia wizytę Ojca świętego Jana Pawła II w Pradze, Velehradzie i Bratysławie w kwietniu 1990 roku.

droga
O 10:00 ruszamy w dalszą drogę. Za kościołem przechodzimy kładką dla pieszych na lewy brzeg rzeki Nitra i idziemy wzdłuż ogródków działkowych. Około 10:30 opuszczamy Partizánske i kierujemy się na Brodzany Początkowo wąską ścieżką równolegle do drogi a po 1,5 km już tylko asfaltem na dość ruchliwej drodze bez pobocza.

Brodzany
Wioska Brodzany ma ok. 18 km² i niewiele ponad 800 mieszkańców. Ma też renesansowy pałacyk z XVII wieku w którym znajduje się muzeum Aleksandra Siergiejewicza Puszkina.

nadobnica alpejska
Piękny okaz nadobnicy alpejskiej (Rosalia alpina). Jeden z 20 tysięcy członków rodziny chrząszczy kózkowatych.

dziwny pojazd
We wsi Krásno mija nas dziwny pojazd - na pierwszy rzut oka zaskakujące jak kręcą się te koła bez osi?

restauracja „Salaš Kostrin“
Za wsią Nedanovce schodzimy z głównej drogi w lewo i idziemy polnymi dróżkami do Klátova Nová Ves. Restauracja „Salaš Kostrin“ w Janovej Wsi oprócz specjałów słowackiej kuchni oferuje noclegi w trzech pokojach gościnnych. Dotarliśmy tu po 8 godzinach marszu.

↑  wróć na początek strony  ↑